söndag 26 april 2015

Lev mer på mindre


Lev mer på mindre, vilken underbar titel på en fantastiskt fin bok (och blogg, som jag ska länka till så snart jag sätter mig vid datorn). 

Något av det jag gillar mest med denna bok är författarens Maria Österåkers ärlighet. Hon bjuder på sig själv och skriver att hon är för otålig för bakning med surdeg och inte började grodda på flera år för att hon inte visste vad en silduk var. Jag älskar det och det gör att jag läser vidare om att ha höns, får och biodling utan att få känslan av att det blir för mycket. 

Tvärtom inspireras jag, för även om jag inte (än) när drömmen om självhushållning så kan jag applicera mycket i den här boken till mitt eget liv. Som hela grundtanken med att leva mer på mindre. Att det är livet är det viktiga. 

Maria skriver att hon idag "lever så mycket mer" och jag känner redan igen mig i det. Trots att jag fortfarande jobbar av uppsägningstiden på lönejobbet och att jag bara börjat nosa lite på vad mitt nya nedväxlade liv kommer att innebära. 

Jag har en sida med anteckningar i min telefon som jag döpt till "växla ner" där jag samlar grejer jag på ett eller annat sätt vill undersöka mer. Just på temat att leva mer på mindre. Och efter att ha läst den här boken har dessa saker till hamnat på listan:
-baka mer eget bröd
-börja grodda igen
-solrosskott, hur gör man?
-lära mig plocka även annan svamp än kantareller, gå kurs i höst?
-plocka blåbär med barnen 

Tack för inspirationen!

4 kommentarer:

  1. Jättebra bok. Har du sett att hon kommer ut med en ny bok i höst om självhushållning? Den ska iaf jag köpa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det i hennes blogg nu! Klart jag ska läsa den! Jag tänker beställa den på biblioteket :-)

      Radera
  2. Jag har läst denna bok och den är verkligen bra! Och hennes blogg!

    Vilken bra ide att göra en lista på saker du vill prova, jag har också en sådan lista fast inte på mobilen. Det är ju rätt bra, mobilen har man ju alltid med sig, bara skriva upp saker man kommer på direkt. Ibland glömmer jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag glömmer också så listor är ett måste :-)

      Radera